top of page

Waar hoor ik thuis?

‘Mam, we hebben een nieuw meisje in de klas!’ Mijn zoontje was zeven toen hij met deze blijkbaar belangrijke mededeling thuiskwam.‘Wat leuk,' antwoordde ik. ‘Hoe heet ze?'

Er verscheen een denkrimpel boven zijn ogen. ‘Ben ik vergeten, een heel moeilijke naam.' Hij zweeg even en de rimpel werd nog dieper. Toen schoot hem iets te binnen wat hem weer deed opklaren. ‘Maar weet je mama, ze is gearresteerd!’Klik op de foto om verder te lezen

Klik op de foto om de column in PUUR!Vandaag te lezen

Waar hoor ik thuis?

Lezersrecensie hebban.nl

Warm verhaal over de gevolgen van adoptie

​

Noortje, een meisje van twaalf jaar is geadopteerd en steeds vaker heeft ze het gevoel dat er in haar leven een paar puzzelstukjes ontbreken. Ze wil heel graag weten wie haar biologische ouders zijn en hoe haar adoptie is verlopen, maar ze durft dit niet aan haar ouders te vragen. Ze wil hen vooral niet teleurstellen en daarom vertelt ze hen niets over haar gevoelens. De enige met wie ze hierover durft te praten is haar vriendin Pam, die uit een bruisend Surinaams gezin afkomstig is. Noortje voelt zich helemaal thuis in dat gezin en is stiekem verliefd op de oudere broer van Pam. Samen met Pam bedenkt ze een plan om haar afkomst te achterhalen. Ze weten de ouders van Pam zover te krijgen, dat ze op vakantie gaan naar Portugal, het land waar Noortjes moeder haar heeft afgestaan voor adoptie. Wanneer ze in Portugal zijn en op onderzoek uitgaan, beleven ze een spannend avontuur waarbij Noortje wordt ontvoerd.

Femmie van Santen is er goed in geslaagd om de tweestrijd te verwoorden van een geadopteerd meisje, die enerzijds graag wil weten wie haar biologische ouders zijn, maar aan de andere kant heel bang is om haar adoptieouders een teleurstelling te bezorgen en daarom besluit om maar zelf op onderzoek uit te gaan. De auteur schenkt daarnaast ook aandacht aan de gevoelens van de ouders van Noortje en van haar vriendin Pam wanneer de ouders van Noortje gevonden worden, zoals uit dit citaat van Pam blijkt.

" Soms ben ik opeens zo bang, dat het allemaal heel erg tegenvalt. Dat ze misschien helemaal niet aardig zijn, of dat die kinderen haar niet moeten. Maar dan opeens denk ik juist weer het tegenovergestelde. Wat, als ze vindt dat ze eigenlijk bij hén hoort, en daar misschien wel voorgoed gaat wonen?" (blz. 215)

Door de vele gebeurtenissen in het verhaal weet de schrijfster goed de vaart in het boek te houden, waarbij ze ook steeds aandacht schenkt aan de soms tegenstrijdige gevoelens van de hoofdpersoon zoals na het telefoontje dat de opa van Noortje in het ziekenhuis ligt.
"Omdat ik niet weet waar ik nou het verdrietigst om ben," antwoordt Noortje. "Om opa, of omdat ik morgen mijn familie niet kan gaan zien". (blz. 180)

"Waar hoor ik thuis?" is een boeiend verhaal voor kinderen vanaf 10 jaar, die met dit boek kunnen genieten van een meeslepend verhaal over adoptie en welke problemen het geadopteerd zijn geeft in het leven van de hoofdpersoon.
De schrijfstijl van Femmie van Santen sluit goed aan bij de doelgroep en is van een gemiddeld niveau.

Femmie van Santen is een bekende auteur in christelijke kringen en heeft al diverse romans geschreven. Zij schreef eerder het boek: "Een stip aan het einde van de wereld", waarmee ze genomineerd werd voor Het Hoogste Woord (een prijs voor het beste christelijke kinderboek) die sinds 1995 jaarlijks wordt uitgereikt.

n.a.v. Waar hoor ik thuis? (2019), 220 blz.
Uitgave: Kok Boekencentrum Uitgevers.

Recensie op ChristelijkeBoeken.info

​

Inhoud:

'Waar hoor ik thuis?' van Femmie van Santen vertelt het verhaal van Noortje. Noortje is een vrolijke tiener die zin heeft om naar de middelbare school te gaan. Zij is geadopteerd en gaat op zoek naar haar biologische ouders. Ze weet dat ze geboren is in Portugal en krijgt steeds meer moeite met haar adoptie. Waarom valt het haar ineens zo op dat ze er anders uitziet dan haar familie? Zou ze op haar moeder lijken? Samen met haar beste vriendin Pamela bedenkt ze een plan om op zoek te gaan naar haar biologische familie, maar dan gaat ineens alles fout...

Waardering:

Noortje is geadopteerd. Dit weet ze al heel lang maar de laatste tijd wordt ze steeds nieuwsgieriger naar haar biologische moeder. Hierover praten met haar ouders durft ze niet, bang om hen te kwetsen.

Samen met haar Surinaamse vriendin Pam bedenkt ze een plan; ze halen Pams ouders over naar Portugal, het land waar Noortje is geboren, op vakantie te gaan, vragen of Noortje mee mag en gaan zelf op zoek naar Noortjes roots.

Maar eenmaal in Portugal loopt het heel anders dan ze hadden voorzien. Het blijkt dat daar iemand niet zo blij is met hun zoektocht. Het komt zelfs zo ver dat Noortje wordt ontvoerd!

'Waar hoor ik thuis' is een vlotgeschreven Young Adult boek. Noortje en Pam zijn twee meiden die op het punt staan naar om naar het Middelbaar Onderwijs te gaan. Hun achtergronden zijn totaal verschillend. Noortjes ouders zijn nette, geordende mensen, terwijl Pam uit een roerig Surinaams gezin komt. De uitspraken van haar inwonende oma brengen een glimlacht op je gezicht. Het onderwerp 'adoptie' zal aanslaan bij de doelgroep waarvoor het boek geschreven is. Dat het om een illegale adoptie blijkt te gaan maakt het verhaal alleen maar spannender.

Marijke v Deelen- ChristelijkeBoeken.info

christelijkekinderboeken.nl

Waar hoor ik thuis? is een invoelend, warm geschreven boek over de gevolgen van adoptie. ‘Waar hoor ik thuis?’, vraagt Noortje zich af. Dit boek dingt mee naar het Hoogste Woord 2020.

Inhoud
Femmie van Santen (1957) werkte jarenlang bij Vluchtelingenwerk AZC in Limburg, en was voor een korte periode taalcoach bij de gemeente Landgraaf. ‘Waar hoor ik thuis?’ is haar meest recente boek (2019) Femmie geeft je een kijkje in het leven van de vrolijke tiener Noortje. Noortje is geadopteerd en op een dag besluit ze haar biologische moeder te gaan zoeken in Portugal. Zal zij op haar lijken? Heeft ze nog meer familie? Haar beste vriendin Pamela wordt als vanzelf bij het avontuur betrokken. Maar dan gaat ineens alles fout. Waar zal deze zoektocht eindigen?

Vormgeving en illustraties
De titel ‘Waar hoor ik thuis?’ nodigt uit om mee te gaan in de zoektocht van Noortje. Deze eenvoudige vraag, is een goede samenvatting van de vragen die in het hoofd van de tiener Noortje, rondspoken. De afbeelding van het meisje op de voorkant is vol expressie. Het nodigt de lezer uit om op zoek te gaan naar antwoorden in dit mooie boek.

Taalgebruik
Femmie schrijft het verhaal vanuit het perspectief van de twee tienermeisjes Noortje en Pamela. De beurtwisseling is duidelijk en er worden geen onnodige tijdssprongen gemaakt. De dialogen zijn helder en duidelijk en de gevoelens van de meisjes worden goed verwoord. De omschrijvingen zijn krachtig. Er wordt voldoende informatie gegeven maar er blijft voor de lezer ook ruimte voor eigen verbeelding. Noortje en Pamela hebben een eigen karakter. Dat vind je terug in het taalgebruik. Soms duren de dialogen tussen de twee tienermeisjes wat lang en dwaal je als lezer af. De overige personages hebben ook een eigen karakter. Soms zelfs bijna stereotype zoals bij oma. Femmie heeft veel humor in haar verhaal verwerkt. Dit houdt het verhaal levendig en het onderwerp laagdrempelig.

Doelgroep
‘Waar hoor ik thuis’ is geschikt voor tienermeisjes ( en jongens) vanaf 12 jaar. Femmie sluit goed aan bij de belevingswereld van de tieners in haar taalgebruik, spanning en humor. Tieners gaan graag mee in de emotionele achtbaan van Noortje op zoek naar haar biologische familie.

Oordeel:
‘Waar hoor ik thuis?’ is een zeer toegankelijk en laagdrempelig boek over het onderwerp ‘adoptie’. De schrijfster Femmie heeft overduidelijk kennis van zaken als zij over dit actuele onderwerp en de gevoelens van twee tienermeisjes schrijft. De belevingswereld van deze tieners zal zeker herkenbaar zijn voor de doelgroep. De humor en de warmte waarmee dit verhaal is geschreven, maken dit boek tot een kleine parel in de boekenkast.

Een stip aan het einde van de wereld

Klik hier om de recensie te lezen op Koukleum.nl

Recensie op leestafel.info